۰۹:۱۷ ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۶ آبان ۱۴۰۳)؛

از دوربرگردان بورس تا نبود تقاضای سوداگری ارز

دکه اقتصاد همچون روزهای گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از دوربرگردان بورس تا نبود تقاضای سوداگری ارز
کد خبر:۶۲۱۵

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های امروز خود به موضوعات مختلفی اعم از وضعیت بازارها پس از حمله اسرائیل به ایران، جدال برای توسعه کریدورهای انرژی و اوج‌گیری تورم خدمات در آغاز پاییز پرداخته‌اند.

 

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «دوربرگردان بازارها» به سبزپوشی بازار سرمایه و کاهش قیمت سکه و طلا و همچنین ارز پس از حمله اسرائیل به ایران اشاره کرده و نوشته است: «در پی حمله نظامی رژیم صهیونیستی و پاسخ پدافندی ایران، بازارهای دارایی ایران تغییرات قابل توجهی را تجربه کردند. قیمت دلار حدود ۲۶۵۰ تومان کاهش یافته و سکه طلای طرح جدید نیز با افت ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومانی به کانال ۵۰ میلیون تومان بازگشت. بورس پس از هشت روز منفی، با رشد ۱.۲۳ درصدی به یک میلیون و ۹۹۵ هزار واحد رسید. تحلیل‌ها نشان می‌دهند که در صورت ادامه کاهش سطح تنش‌ها، بازارهای ارز و طلا ممکن است به سمت ثبات بروند.»

 

روزنامه سازندگی نیز همچون دنیای اقتصاد، در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «آرامش بازار»، علل ریزش قیمت سکه و طلا و همچنین دلار پس از حمله شبانه ایران را بررسی کرده و بیان می‌کند: «پس از حمله محدود اسرائیل به نقاطی در ایران، بازارهای مالی تهران به ‌خلاف انتظارات، واکنش منفی نشان ندادند و آرام شدند. بازار سهام تهران پس از چند روز نزولی، با افزایش ۲۴ هزار واحدی به یک میلیون و ۹۹۵ هزار واحد رسید. از سوی دیگر، قیمت دلار به کانال ۶۵ هزار تومان و سکه به ۵۰ میلیون تومان کاهش یافت. دلایل این واکنش مثبت، احتمالا موفقیت آمیز بودن عملیات صبح صادق ۲ و قدرت پدافند هوایی ایران ارتباط دارد.»

 

«حباب جنگ ترکید» نیز عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه هم‌میهن بود. این روزنامه هم همچون اکثر روزنامه‌های مهم کشور به موضوع کاهش قیمت‌ها در کشور پرداخته و بیان دارد: «حمله اسرائیل به پایگاه‌های نظامی ایران در بامداد شنبه، نتوانست تاثیر منفی عمده‌ای بر بازارهای اقتصادی ایران بگذارد. به جای افزایش قیمت، دلار و سکه کاهش قیمت داشتند و بورس با افزایش ۲۴ هزار واحد به یک میلیون و ۹۹۵ هزار واحد رسید. برخلاف انتظارات، فروشندگان ارز بیشتر از خریداران بودند و دلالان در بازار تمایل بیشتری به فروش دلار نشان دادند. تحلیل‌گران بازار انتظار داشتند که واکنش‌های نظامی جدی‌تری از سوی ایران با توجه به حمله اسرائیل انجام گیرد و این ممکن است تاثیرات قابل توجهی بر قیمت ارز داشته باشد.»

 

روزنامه وطن امروز نیز در گزارش صفحه ۳ امروز خود با عنوان «فشار دلار افتاد» به ترکیدن حباب بازار ارز و طلا پس از شکست عملیات رژیم صهیونیستی در ایران اشاره کرده و نوشته است: «بازارهای مالی ایران به حمله اسرائیل به پایگاه‌های نظامی این کشور واکنشی متفاوت از انتظار نشان دادند. حمله اسرائیل که از سوی تحلیلگران به عنوان یک حمله نمایشی تلقی شده، نتوانست تاثیر منفی زیادی بر بازارها بگذارد و در نتیجه قیمت طلا، دلار و سکه به سرعت کاهش یافت. قیمت دلار به ۶۵ هزار تومان و قیمت سکه به حدود ۵۰ میلیون تومان رسید که نشان‌دهنده کاهش حباب قیمتی بود.»

 

عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه جام‌جم نیز «تنفس بازار در سایه اقتدار» بود. این گزارش نیز به وضعیت بازار اشاره کرده و بیان می‌کند: «پس از ناکامی رژیم صهیونیستی در حملات به اهداف ایران و موفقیت پدافند هوایی کشورمان، بازارهای مالی از جمله ارز، طلا و بورس واکنش مثبتی نشان دادند. قیمت ارز، به‌ ویژه دلار در بازار غیررسمی پس از این حملات روند کاهشی پیدا کرد و از ۶۸،۵۰۰ تومان به ۶۵،۵۰۰ تومان رسید که نشان‌دهنده کاهش ۴،۰۰۰ تومانی است. همزمان، بورس نیز با افزایش شاخص‌ها و سبزپوشی نمادها، به ۱،۹۹۵،۰۰۰ واحد رسید. تنش‌های منطقه‌ای، به ‌ویژه پس از عملیات «وعده صادق ۲» موجب نوساناتی در قیمت ارز شده بود اما با مدیریت بانک مرکزی و پاسخ قوی به حملات، قیمت‌ها به نرمال خود بازگشتند. سکه و طلا نیز با ریزش قیمت مواجه شدند، به ‌طوری‌ که قیمت سکه طرح جدید به ۵۰،۸۰۰،۰۰۰ تومان کاهش یافت. تحلیلگران بر این باورند که این روند نزولی به دلیل آرامش بازار و تخلیه هیجانات کاذب ادامه خواهد یافت.»

 

روزنامه‌های جوان و خراسان نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «دفاع بازار از دفاع نظامی» و «استقبال بازارها از اقتدار ایران» به وضعیت بازارهای داخلی پس از حمله اسرائیل به ایران اشاره کرده و آن را مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

روزنامه ایران نیز همچون اکثر روزنامه‌های مهم کشور در گزارش اقتصادی امروز خود به واکنش بازارهای مالی پس از حمله اسرائیل به کشور اشاره کرده است. این گزارش که با عنوان «سبزپوشی بازار سهام، ریزش قیمت سکه، طلا و دلار» چاپ شده، بیان دارد: «هفته گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به ۶۸ هزار تومان رسید و قیمت سکه و طلا نیز افزایش یافت اما از روز شنبه، همه بازارهای مالی روند معکوس به خود گرفتند. کارشناسان معتقدند که دلیل این تغییر، حمله ضعیف اسرائیل به ایران بوده است.»

 

روزنامه شرق در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «جدال برای شاهراه انرژی» مدعی شد که ایران از رقابت تنگاتنگ توسعه کریدورهای انرژی در منطقه جا مانده است. این گزارش بیان دارد: «جدال کریدورهای انرژی برق، به عنوان یک موضوع حیاتی در سطح بین‌المللی، به توسعه و امنیت اقتصادی کشورهای مختلف مرتبط است و تضاد منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی از چالش‌های اساسی در این حوزه به شمار می‌رود. کشورهای توسعه‌نیافته مانند ایران با مشکلات مالی در تامین منابع برای طراحی و اجرای کریدورهای انرژی روبه‌رو هستند. در آینده، رقابت‌ها بیشتر بر اساس منابع انرژی و کنترل مسیرهای انتقال آن شکل خواهند گرفت و این امر نیازمند تغییر در استراتژی‌های نظامی و دیپلماتیک کشورهاست. ایران برای دست‌یابی به موفقیت در عرصه انرژی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم، تاسیس کریدورهای جدید و هماهنگی با کشورهای همسایه بوده تا از فرصت‌های موجود بهره‌برداری کند و به یک بازیگر کلیدی در بازارهای جهانی انرژی تبدیل شود.»

 

«سرنوشت نبرد کریدورها در خاورمیانه» هم عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه فرهیختگان بود. این گزارش به بررسی طرح‌های کریدوری ایران و اسرائیل برای تقابل با یکدیگر پرداخته و بیان دارد: «تحلیل‌ها درباره تنش‌های خاورمیانه، به ویژه جنگ‌های بین گروه‌های مقاومت و رژیم‌ صهیونیستی، بیشتر در حوزه نظامی تمرکز دارد و جنبه‌های سیاسی و اقتصادی کریدورها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، طرح کریدور آی‌مک که به ‌دست آمریکا، هند، امارات و اسرائیل شکل گرفته، به ‌عنوان یک عنصر کلیدی در ساخته شدن نظم جدید در خاورمیانه دیده می‌شود. این کریدور به ‌عنوان تهدیدی برای ایران و چین تلقی شده و با تجزیه و تحلیل روابط خاص میان این کشورها و رژیم‌ صهیونیستی و امارات، درک می‌شود که این طرح در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی یک رقابت جدی را در پی دارد.»

 

روزنامه اعتماد نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «اوج‌گیری تورم خدمات در آغاز پاییز»، به گزارش اخیر مرکز آمار ایران از تورم مهرماه اشاره کرده و آن را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش بیان دارد: «مرکز آمار ایران در گزارش جدیدی به وضعیت شاخص قیمت کالا و خدمات در مهرماه پرداخته است. در این گزارش، تورم ماهانه به ۲.۷ درصد افزایش یافته که نسبت به ۱.۷ درصد در شهریورماه رو به بالا بوده است. همچنین، تورم نقطه‌ای (مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته) به ۳۱.۶ درصد رسید و تورم سالانه به ۳۳.۶ درصد کاهش یافت. تورم خدمات به طور قابل توجهی از تورم کالا بیشتر شده و نرخ تورم خدمات به ۴۰.۳ درصد رسید. این افزایش عمدتا به دلیل رشد اجاره‌بها و سایر هزینه‌های خدمات است. در مهرماه، تورم بخش آموزش نیز با افزایشی نزدیک به ۱۷ درصد رکورد جدیدی ثبت کرده است.»

ارسال نظرات